‘Kwaliteit’ of Kwaliteitsmanagement? Liever Kwaliteitskunde!

De term Kwaliteit in de titel zou ik willen vervangen; mij gaat het niet om ‘kwaliteit’ maar om het vakgebied, de kwaliteitskunde. Wat hoort erbij en wat niet (industriële statistiek, veranderkunde?) Waar gaat dit heen, heeft het nog toekomst, komt er nog ergens een leerstoel? Welke school heeft (nog) toekomst en welke niet? Van die dingen.

3 gedachten over “‘Kwaliteit’ of Kwaliteitsmanagement? Liever Kwaliteitskunde!

  1. Franc van Mourik

    Het vakgebied kwaliteitszorg, Kwaliteitsmanagement of kwaliteitskunde, zou je het beste als een ‘container begrip’ kunnen zijn voor een keur aan activiteiten om de organisatie in de breedste zin van het woord te laten ontwikkelen. Hoe je de kwaliteitskunde inzet hangt mede af van de branche, product, wetgeving en lokale behoefte. Belangrijk is wel dat de kwaliteitskunde anno nu start vanuit de de klant en medewerkers behoefte.
    Het vakgebied kwaliteitskunde (of organisatiekunde) heeft zich (te) lang los van de operationele organisatie opgesteld. Dit heeft er vaak toe geleid dat er een ‘papieren’ kwaliteit was en een operationele kwaliteit.
    Kwaliteitskunde komt in de regel pas echt tot bloei, wanneer de leider met een aansprekende en enthousiasmerende visie op de werkvloer aan de slag gaat (walk the talk).
    De kwaliteitskunde met al haar deelgebieden (veranderkunde, procesmanagment, AO/IC, Klangerichtheid, enz., enz.), moet zorgen dat dat connected en een geïntegreerd onderdeel vormen met de operationele organisatie.
    Kwaliteitskunde moet een echte toegevoegde waarde leveren voor de medewerkers en de leidinggevende.
    Kwaliteitskunde moet er toe bijdragen dat medwerkers zo goed mogelijk uit een intrinsieke drive hun werk zelfstandig kunnen uitvoeren.
    Daarom zal een goed toegepaste kwaliteitskunde bestaan uit een mix van sociale (relationele/zachte) en technische (harde) kwaliteitsinstrumenten.
    De kwaliteitskunde moet zich realiseren dat de kwaliteit wordt geleverd door de medewerkers.

    ‘Kwaliteit is mensenwerk’

    Reageren
    1. Huub VinkenburgHuub Vinkenburg Bericht auteur

      Frank,

      je schrijft ‘kwaliteitskunde (of organisatiekunde)’, wat bedoel je nu? Zijn dat synoniemen of geldt je uitspraak voor beide vakgebieden die m.i. toch wel van elkaar verschillen? En mijn tweede vraag is dan: waarin verschilt volgens jou de kwaliteitskunde – als vakgebied – van andere kundes, zoals: organisatiekunde, bedrijfskunde, veranderkunde, wiskunde, besliskunde, … . Wat is de essentie van de kwaliteitskunde? Meten, verbeteren en borgen?

      Groet,
      Huub

      Reageren
  2. Pingback: 'Kwaliteit' of Kwaliteitsmanagement? Liever Kwa...

Geef een reactie